De eerste indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Renske en Dagmar - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Renske en Dagmar - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Dagmar

Blijf op de hoogte en volg Renske en Dagmar

05 Maart 2017 | Tanzania, Arusha

Hoiii mzungu's,

Nou de eerste week zit er al weer op. De tijd gaat snel, morgen beginnen we alweer aan onze stage hier! Spannend? JA! Maar zou ook gek zijn als dat niet zo was.
Dus waar zal ik eens beginnen? Zoveel indrukken gekregen. Het is zeker een mooi land en leuke mensen.
Maandag:
Toen we landden afgelopen maandag, na een super lekkere vlucht, kwamen de eerste indrukken al. De warmte kwam ons toe waaien toen we uitstapten. Heerlijk. We moesten op het vliegveld ons visum aanvragen. Er stond een dikke rij en wij zaten helemaal achterin het vliegtuig, dus je raadt het al! We stonden helemaal achterin de rij. Eenmaal bij het hokje aangekomen wilden we alleen een toeristen visum aanvragen, maar dat kon niet (helaas) dus hebben we meteen een business visum aangevraagd(250 dollar). Toen kwamen we bij het koffers ophalen, mijn eerste koffer had ik(Dagmar) snel gevonden, maar mijn backpack was weg! Oh no... Welkom in Tanzania! Maar gelukkig is mijn backpack terug en zat alles er nog in! Happy me! Na onze koffers gepakt te hebben gingen we met de taxi naar ons verblijf! Een zeer donkere weg met op het laatst een zandweg met enorme kuilen en rotsen. Wisten totaal niet waar we gereden hadden, maar we zijn helemaal heel aangekomen bij ons verblijf. Daar stond iemand ons op te wachten met soep (het was inmiddels al 1 uur!). Super lief. Leuk huis ook! :)

Dinsdag:
Vandaag hebben we onze coördinator ontmoet, voor de eerste drie weken. Zij heeft ons een beetje wegwijs gemaakt hier in Arusha. We zijn met de dala dala (openbaar vervoer) naar het centrum gegaan. Dat was al een ervaring opzich die dala dala. Waar hier vijf mensen in een busje passen, passen er daar 15 mensen in! Er zijn ook geen bushaltes, dus je moet maar ergens random aan de weg stil gaan staan en dan komt er een dala dala bij je. Wanneer je eruit wil schreeuw je waar je eruit wil en dan stopt de dala dala daar. Eigenlijk een best handig systeem! Toen we de uitstapten werden we al bedrogen. De dala dala kost namelijk altijd 400 shilling. Renske betaalde voor twee, dus 800 shilling, en betaalde met 1000 shilling maar kreeg niks terug. Dus nadat onze coördinator boos werd kregen we de 200 shilling pas terug. Wij blijven de mzungu's (blanke).

Woensdag;
We kregen een city tour! Onze gids (super leuke man) nam ons mee naar de "highlights" van Arusha. We gingen als eerst met de dala dala (hej gelukkig hadden we iets ervaring) naar het verzamelpunt(?) van de dala dala's. Hier stapten we uit, maar oho wat een choas haha. We liepen naar een grote supermarkt Nakumatt. Hier kon je echt alles kopen. Hierna gingen we naar een telefoon winkel waar we een simkaartje kregen. Hierna zijn we naar de central market geweest, een grote markt in Arusha. De gids zei tegen ons dat we, wanneer mensen iets aan ons wilden verkopen we 'no thank you' moesten zeggen. Voor de zekerheid vroeg Renske wat dit in het Swahili was: 'hapana ashante'. Zeer handig om te weten hier in Tanzania als mzungu. De markt was heel groot en chaotisch. Maar wel leuk om mee te maken. Eenmaal van de central market af liepen we langs Kaloleni Health Center. Ik vroeg of we misschien even naar binnen mochten. Voor we het wisten stonden we binnen. Het was wel raar of zo om te zien. Er zaten een hele boel mensen te wachten voordat ze aan de beurt waren. Het was eigenlijk ook open, met aan de zijkant (in een soort vierkant vorm) deuren waarachter kamers zaten. Na Kaloleni gingen we even eten bij een klein tentje, maar wat een lekkere burgers haha! Na het eten gingen we naar ViaVia. Dit is een uitgaansplek dat vooral op de donderdagavond leuk is. Het zag er echt super leuk uit. Wanneer we ViaVIa via de andere kant uitliepen kwamen we op een soort van Kunstgalerij. Super mooie kunstwerken, sieraden, kleding, etc.

Vrijdag:
We gingen met onze coördinator langs de ziekenhuizen waar wij stage gaan lopen de komende 13 weken. Hmm het was een bijzondere ontmoeting. Alles was heel relaxt haha. Mount Meru Hospital is best groot, maar waar wij overdekte gangpaden hebben, hebben ze hier gangpaden in de openlucht (wel met een dakje boven het pad). Er zijn verschillende gebouwen los van elkaar. Kaloleni waren we woensdag al geweest, dus dit hadden we al eens gezien. Maandag komen de echte indrukken naar boven.

Zaterdag:
Vandaag gingen we naar Mto wa mbu. Dit ligt dicht bij National park lake manyara. We zijn hier naar de makonde stam geweest. We kregen op de fiets een tour door hun dorp. Als eerst gingen we naar de rijstvelden, hierna vervolgden we onze reis naar een huis. We mochten in het huis een kijkje nemen. De deur zat heel laag en het dak was gemaakt van bananenbomen. Later gingen we naar de mensen die uit Mozambique kwamen, hun voorouders althans. Een jongen vertelde ons de verhalen achter bepaalde kunstwerken, heel interessant. Vet leuke jongen ook! Hierna hebben we bananenbier geproefd. Onze gids vertelde dat elke stam (maar liefst 120 stammen) een eigen soort bier heeft. Het bananenbier was niet mijn favoriet, maar goed. Ook werd ons verteld dat je niet dronken kon worden van het bier, haha. Toch had ik na een slok al wel genoeg gehad, hihi. Na het bier geproefd te hebben zijn we naar de bananenplantage gegaan. Hier groeiden de bananen die ze aten. Er hingen gele bananen (duhu) en rode! Ja serieus rode bananen, deze waren ook nog eens lekker! Na de plantage gingen we terug naar het beginpunt. Hier hebben we een Tanzaniaans gerecht geproefd. Zeer lekker alleen de salades zijn hier zuur. We hadden onze buik rond gegeten en waren klaar voor de klim. Ja je hoort het goed we hebben een berg met de mountainbike beklommen. Het was Pittiger dan verwacht! Maar onderweg kwamen we heel veel bavianen tegen en honderden ooievaars, we fietsten letterlijk tussen de bavianen en onder de ooievaars, heel gaaf! En we hebben de finish gehaald en wat voor finish! Uitzicht over prachtige national park lake manyara. Misschien hadden we het laastste stukje van de tocht gelopen, maar hej gehaald is gehaald. Er leiden meer wegen naar Rome.

• 05 Maart 2017 - 19:55

Ingrid:

Yes! Het tweede (echte) reisverslag. Stiekum al naar uit gekeken. Prachtige mooie eerste indrukken van het mooie Tanzania. En dan morgen gaat het echt beginnen! Alvast heel veel succes op jullie eerste stagedag. En ik wacht met smart of Renske ook zo'n schrijftalent in zich heeft.

• 05 Maart 2017 - 19:59

Remon:

Mooi verslag!!!! Veel succes morgen! Spannend

• 05 Maart 2017 - 23:09

Dinette:

Wat een leuk verslag. Een heel ander leven dan in Nederland. Ben benieuwd naar het vervolg. Geniet van dit bijzondere land en heel veel succes met de stage!

• 06 Maart 2017 - 16:19

Ellen:

Jullie zijn er nog maar een week en hebben al zoveel gezien en gedaan. Geweldig!
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag en een mooie stage wens ik jullie.

• 08 Maart 2017 - 09:49

Angely Straathof:

Dag,
    Dagmar en Renske. ik heb ontzettend genoten van jullie reis verslag.
    Wat hebben jullie al veel mee gemaakt en gezien.
    Wens jullie een hele fijne tijd in Tanzania en natuurlijk ook genieten.
    Geniet van de mensen, geniet van het land en de natuur.

Wens jullie heel veel succes met jullie stage, en wachten op vervolg van reis verslag.
    Groeten,Rick en Angely

• 09 Maart 2017 - 14:30

Mariët :

Ha die Dagmar en Renske,

Wat veel belevenissen al voor 1 week, geweldig!
    Dat je nu al op die berg hebt uitgekeken, fantastisch!
    Je schrijft het ook zo leuk op, lijkt alsof wij er een beetje bij kunnen zijn. Ga zo door!
    Hoe ging het maandag, leuke mensen? Hoe is het werken in het ziekenhuis?
    Wens jullie nog heel veel plezier en een heel leuke en leerzame stage, en bovenal heel veel gezelligheid...
    Hartelijke groet van Joseph, Mariët, Bram, Toon en Lotte.